Alla inlägg under mars 2015

Av trivsmedmittnyaliv - 28 mars 2015 14:11

I tisdags i förra veckan gick jag hem två timmar förtidigt.
Hade ungefär under en veckas tid haft huvudvärk och mått lite allmänt konstigt.
På fredagen hade jag en tid på psyk för att diskutera mina mediciner.
Innan jag gick dit var jag hemma hos min syster. Berättade för henne hur jag mådde.
Hon jobbar som undersköterska och frågade om hon fick ta min puls. Jag hade en vilopuls på 100.

Under besöket hos läkaren berättade jag hur jag mådde och att jag hade en så hög puls.
Jag bad själv om att få vara sjukskriven den här veckan. Mår lite bättre nu och nästa vecka är det påsklov.

Idag var min första vägning sedan jag blev Guldmedlem förra veckan. Var faktiskt lite nervös.
Hade gått ner 0,1 kg så idag väger jag 74 kg och ligger 1,3 kg under min målvikt.
Kanske kan vara en fördel med tanke på den annalkande påsken nästa vecka?

Som jag skrev i mitt förra inlägg så jobbar jag som Textillärare sedan drygt fem år tillbaka.
Så en av mina största hobbies är att handarbeta.
Under en lång tid har det varit väldigt mycket stickning men dessförinnan var det virkning och broderi.

För någon vecka sedan hörde en före detta kollega av sig till mig och frågade om jag kunde virka en barnvagnsfilt?
Hon ville att det skulle vara en regnbågsfärgad filt.

Hade bilden ovanför som förlaga när jag valde garnerna.

Då jag jobbar i Kävlinge kommun och visste att Handarbetsboden tyvärr ska läggas ner. (Är eventuellt någon som ska ta över)
Passade på att handla garnet där då hon hade 40% rea på sina garner. Passade även på att köpa några "lyxiga" stickor och virknålar.

Valde de här garnerna.

Valde att göra filten 70 cm bred och den kommer att bli ca en meter lång.
Ränderna blir drygt tre centimeter breda. Gör dem i stolpar med två stolpar i varje stolpgrupp.
Det blir tre varv stolpar per rand och sammanlagt fem ränder av varje färg. Kanten runt filten ska vara lila.
Har ingen bild just nu men det kommer en bild här på bloggen när jag fotat filten.

Det här är anslagstavlan i min slöjdsal med mina duktiga elevers slöjdalster

Nu ska jag ta och virka lite på filten och njuta av att det är helg!

Ha det bäst!

Kram

A

Av trivsmedmittnyaliv - 27 mars 2015 21:34

Välkommen till min nya blogg!

Den här bloggen kommer att handla om "mitt nya liv" om min vardag och mina intressen.

Jag började jobba som Textillärare på en F-6 skola i augusti 2012.
Då slöjdsalen var under renovering var den tillfälliga salen i ett vanligt klassrum.
En snäll kollega hade plockat in alla sakerna i skåp och lådor men hela salen var i total kaos.
Jag hade då bara arbetat som Textillärare sedan 25/1 2010.
Den första tiden var oerhört kaotisk och jag hade noll koll.
Glömde bort tiden och slutade lektionerna försent och kom inte i tid till när lektionerna började.

Till saken hör att vi har haft misstankar om att vår äldste son som idag är 12 år har ADHD.
Under hösten i allt kaos började jag fundera på om jag faktiskt oxå hade det?
Hittade en sida på nätet där personer med diagnos och andra som misstänkte att de hade ADHD hade skrivit en lista på saker de hade problem med i sin vardag.
Om listan hade 20 punkter kunde jag pricka i 18 av dessa.

Allt gick i en rasande fart och i mars 2013 ca 2 månader innan jag fyllde 40 år fick jag min diagnos.
Jag har ADHD med bipolära personlighetsdrag.
Kommer förklara vad det innebär vid ett senare tillfälle.

Den 19 augusti 2013 blev jag onlinemedlem hos Viktväktarna.
Jag hade under större delen av sommaren och egentligen i större delen
av mitt vuxna liv känt mig missnöjd med min egen kropp.
Diskuterade med min man då det flesta löpsedlarna just den här sommaren hade 5:2 dieten i fokus.
Men det slutade med att jag blev Viktväktare istället.
Den 25/8 2013 vägde jag in mig på 111,3 kg med en längd på 174 cm hade jag ett BMI på 36,8.

Minns inte riktigt när den här bilden är tagen men den togs nog ungefär när jag vägde som mest.

Den 21/3 i år 2015 blev jag Guldmedlem hos Viktväktarna
vilket betyder att jag nått min målvikt och hållit den i sex veckor.
Jag vägde då 74,1 kg vilket betyder att jag gått ner 37,2 kg och idag har ett BMI på 24,5.

Den här bilden togs den dagen.

Jag kan inte med ord förklara den känslan det är att för första gången på ca 25 år vara normalviktig.
Nu börjar "mitt nya liv" !

Välkommen med på resan!

Kram

A

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards