Alla inlägg under augusti 2016

Av trivsmedmittnyaliv - 13 augusti 2016 12:15

Nu är de två första jobbdagarna avklarade efter sommarledigheten.
Att gå upp vid kvart i sex är minst sagt en chock för kroppen. Ändå vaknade jag före klockan både igår och förrgår morse. Kan ju hoppas att det håller i sig!?

Igår när jag pratade med min chef fick jag flera glädjande nyheter.

Den 3-4 oktober åker jag till Linköping och Slöjdbiennalen. Det är en konferens för slöjdlärare med föreläsningar m.m

Anmälde mig igår och bokade hotell! ? Jobbet betalar! ??

Jag kommer även få möjlighet att använda en del av min arbetstid till att avsluta mina studier. Detta beror på att jag har för få undervisningstimmar då jag och min träslöjdslärarkollega har två klasser färre detta läsåret än förra. De har slagit ihop tre treor och tre sexor och sedan delat dem på två grupper som sedan blir två slöjdgrupper. Detta innebär tyvärr att vi kommer att få grupper med ca 15 elever i varje grupp.

I sexorna kommer jag att få hjälp av en kollega som är duktig på textila tekniker. Men att behöva planera och jobba tillsammans med en annan kollega blir verkligen en utmaning.

Med treorna blir det verkligen tufft. De är helt nya elever som aldrig haft slöjd tidigare och dessutom är de krävande pga sin ringa ålder.

Baracken/paviljongen kommer inte förrän vecka 40. Nästa vecka är vecka 33.

Idag blir det 70 års kalas inne i Malmö för makens farbror.

Ha det bäst!

Kram

A


Var med maken och sönerna nere på stranden här i La och såg Panetoz.

Av trivsmedmittnyaliv - 4 augusti 2016 14:37

Började dagen med fullkornsscones och te.
Sconesen uppskattades av resten av familjen oxå. :D

Gjorde dem av

2 dl havregryn
2 dl fullkornsvetemjöl
1/2 dl vetegroddar
ca 1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
Filmjölk efter "behov"

Blandade alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsatte filmjölk tills jag fick en lagom konsistens på degen.
Delade degen på mitten och gjorde två "brödkakor". Skar ett kryss med en brödkniv och prickade med en gaffel.
Avslutade med att strössla över lite havrekli som dekoration.

Gräddade kakorna i mitten av ugnen på 200 grader i först ca 10 min.
Sedan flyttade jag upp plåten till övre delen av ugnen och gräddade dem i ungefär 5 min till för att få lite färg på bröden.

För mig som äter efter Viktväktarnas "mättande dag" är brödet fritt! :D

Då jag har gått upp några kilo i sommar har jag börjat tänka mer på vad jag äter de senaste två veckorna ungefär.
Har gått ner ca 1 kg. Det känns väldigt bra.

Ha det bäst!

Kram

A





Efter ett långt uppehåll har jag börjat äta keso med frukt igen som ett mellanmål.
I tallriken nedanför hade jag i frukt, färska blåbär, grovhackade valnötter och lite mald kardemumma.

Ovido - Quiz & Flashcards