Alla inlägg under januari 2017

Av trivsmedmittnyaliv - 29 januari 2017 20:45

För ca en månad sedan var jag och träffade en läkare som skickade iväg mig till VC och labb. för att ta diverse blodprover.

För ungefär en dryg vecka sedan var jag och träffade min kontaktsjuksköterska. Hon berättade för mig om proverna och som jag misstänkte så låg min "stabiliserande" medicin åter igen på en väldigt låg koncentration i blodet. Så jag har höjt min dagliga dos med 50 mg.

Det som var glädjande var att blodfetter, HB-värdet m.m låg på bra nivåer. Och jag har tidigare kollat mitt blodtryck som enligt läkaren var väldigt bra.

Nu till det som oroar mig. Mina "järndepåer" (min kollega gjorde en liknelse med att depåerna är pengarna man har på banken och HB är det man har i plånboken) är låga vilket kan förklara min trötthet.

Dessutom hade jag förhöjt TSH-värde vilket innebär att jag eventuellt kan ha "problem med" min sköldkörtel!?

Så tiden får utvisa efter fler tester hur jag mår!?

Nu ska jag fortsätta sy ihop min tröja som jag nu har stickat klart i en större stl. Bild kommer när jag har en.



Min tröja är stickad i ett grönmelerat ullgarn istället för det rödmelerade som är på bilden.

Ha det bäst!

Kram

A

Av trivsmedmittnyaliv - 15 januari 2017 16:02

Tänkte visa några av de saker jag stickat/tillverkat under 2016. Några kanske alla har jag skrivit om eller visat här i bloggen!?


Rutor till en sjal som jag ännu inte sytt/virkat ihop. Alla rutorna är färdigvirkade.


Vävt pärlarmband som jag gjorde i somras. Roligt att testa men förmodligen inget jag kommer göra på ganska länge igen.


Raggsockor i ett väldigt tunt garn med delvis bomull i. Dessa sockorna stickade jag till min pappas fru som själv bidrog med garnet. Har sedan dess även stickat ett par till mig själv av garnet som blev över.


Virkad disktrasa i bomullsgarn som min kollega önskade testa. Hon beställde ytterligare tre st som jag virkade i lite olika strukturmönster.


Här är två st av de tre.


Virkad giraff som beställdes som doppresent av en vän till mig.


Ett par av alla raggsockor jag stickat till mig själv förra året.


Här är början på ett annat par.

Nu blir det inte mer för idag!

Ha det bäst!

Kram

A

Av trivsmedmittnyaliv - 13 januari 2017 21:10

Nu har jag jobbat en vecka efter min julledighet. Lika roligt som det är att träffa eleverna och kollegorna lika jobbigt är det att börja jobba igen efter nästan tre veckors ledighet.

När jag är ledig vänder jag alltid på dygnet. Jag är en kvälls/natt människa så tidiga mornar är det värsta jag vet. Dessutom sover jag minst åtta timmar per natt.

Att gå tillbaka till jobbet innebär mindre sömn och att klockan ringer 05.30

Under ledigheten började jag sticka på tröjan som är på bilden nedanför. Jag fick en hel påse med grönmelerade garnnystan i ull av min pappas fru. Håller på och stickar på ärmarna nu. Är klar med både fram och bakstycket och ska även sticka en huva.

Nu är det helg och jag ska njuta av att vara ledig!

Ska fortsätta streama ett avsnitt av Arrow på min padda och sticka vidare på tröjärmarna.

Trevlig helg!

Kram

A

Av trivsmedmittnyaliv - 11 januari 2017 17:34

Det är banne mig inte ofta jag svär men nu är det verkligen befogat.



Jag hade inte stängt fönstret ordentligt. Vinden (det har blåst runt 10-15 m/s idag) öppnade fönstret på vid gavel och rutan krossades i tusen bitar. ?

Som tur var såg en granne att fönstret var öppet och kontaktade kvartersvärden. Med tanke på att det även var ganska ymnigt snöfall samtidigt var jag beredd på det värsta. Men vad maken kunde se är det torrt i fönsterkarmen. ?

Hade verkligen tur i oturen.

Nu dax att fixa mat.

Tjing!

A

Av trivsmedmittnyaliv - 5 januari 2017 13:41

Under 2016 har följande hänt:
(Inte i kronologisk ordning)

Min äldste son O har fått en ADHD-och Dyslexidiagnos.

Jag har flyttat hela min slöjdsal till ett ny byggnad och ny sal.

Min man har börjat en Trädgårdsutbildning.
Något han verkligen gillar och lägger sin själ och hjärta i. Jag har aldrig tidigare under våra snart 17 år tillsammans sätt honom så glad/exalterad med undantag av när vi fick våra två söner och gifte oss. Han är så oerhört motiverad att göra något som han verkligen brinner för.
Nackdelen har dock varit att vi inte har haft lika mycket ledig tid tillsammans under jul- och höstlovet.

Mina planer att börja träna har dessvärre lagts på is pga en envis förkylning som jag dragits med under hela hösten/vintern.

Jag och O har fått bättre ordning på vårt problem med att somna på kvällarna med hjälp av att vi tar Melatonin en timme innan vi planerar att gå och lägga oss. Känner även att sömnkvaliteten ökat.

Vi håller bättre ordning hemma vilket alltid varit ett stort problem.

Jag har låtit mitt hår växa ut igen och plötsligt fått självfall och volym i håret. Något jag alltid önskat men aldrig haft tidigare. Har fått fler "silvriga hårstrån" vilket även har ändrat strukturen på mitt hår.

Har lärt mig att "sänka ribban" vad det gäller "måsten" och bry mig mindre om vad andra tycker. Att även säga ifrån när jag känner mig kränkt/missförstådd och säga nej oftare.

Givetvis har jag även stickat flera olika alster. Men det får bli ett annat inlägg om dem.

Kan inte komma på mer att skriva just nu. Återkommer efterhand.

Tack och hej leverpastej!

Ha det bäst!

Kram

A





Skapa flashcards